Liefde van later | Acryl op linnen | 140 x 230 cm
Agmon van der Veen is in 1932 geboren in Amsterdam. Na de tweede Wereldoorlog vertrok hij naar Israël. Hier heeft hij zij opleiding genoten en lange tijd lesgegeven. Hij heeft vele prijzen gewonnen en zijn werk is op veel verschillende plekken tentoongesteld. Sinds 1987 woont en werkt hij in Almere. Agmon is een ervaren en veelzijdig kunstenaar met een enorme gedrevenheid, die in de loop van zijn lange schilderscarrière een volstrekt unieke stijl heeft ontwikkeld.
Ondanks zijn leeftijd is hij nog dagelijks achter zijn ezel terug te vinden. Traumatische ervaringen in zijn jeugd hebben zijn kijk op de wereld en de mensen op een onverbiddelijke manier bepaald. Zijn werk is daarvan een indrukwekkende getuigenis. Hij laat zich vooral inspireren door het menselijke overlevingsvermogen. Overal om ons heen, over de grenzen en tot de horizon is het de mens eigen om te overleven. Deze dramatiek zie je duidelijk terug in zijn schilderijen. Agmon laat zich niet meeslepen door de waanhoop en dwingt ons door zijn werk een illusie van daglicht te verankeren, plezier en liefde te verheffen tot een uitgangspunt waaraan hij zich nog altijd houdt in zijn leven en in zijn werk.
De kunstenaar verontschuldigt zich…
Na zijn terugkeer van Israël naar zijn geliefde Amsterdam zou Agmon exposeren in twee gerenommeerde galeries te Hamburg, waaronder Galerie Atelier Mensch. Door onvoorzien zwaar weer in zijn persoonlijk leven werd dit voornemen teniet gedaan. Hij kwam terecht bij de huisarts waar naar voren kwam dat hij een bypass operatie zou moeten ondergaan in Zwolle. Nadat hij hiervan beetje bij beetje opkrabbelde, moest hij vrij kort daarna nogmaals een operatie ondergaan in het AMS, dit keer aan de hartklep. Door al deze beperkende fysieke ongemakken raakte de creatieve carrière van Agmon van van der Veen steeds verder op de achtergrond waarbij evenzeer zijn jeugdomstandigheden in WOII opspelden. De kunstenaar verontschuldigt zich dat zijn dromen daardoor verstoord raakten.
Het is vooral te danken aan de liefdevolle ondersteuning van zijn vrouw, de pianiste Mirjam Tsoukernik dat hij langzaam terug groeide naar zijn kunstenaarschap. Door haar trouwe steun reisde hij weer naar de essentie van zijn werk en stijl, zoals dat nu wordt gepresenteerd.
Sylvia Groot